آغاز ریل گذاری راه آهن خاش-چابهار با حضور وزیر راه و شهرسازی

خاش_ عملیات ریل گذاری راه آهن خاش-چابهار، با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار مهر، ظهر امروز پنج شنبه با حضور وزیر راه و شهرسازی عملیات ریل گذاری راه آهن چابهار-زاهدان حدفاصل خاش تا چابهار به طول 466 کیلومتر با هدف تکمیل کریدور شمال-جنوب شرق کشور و بهره مندی از مزایای ترانزیت ریلی کشور آغاز شد.

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه های کشور در این مراسم، پیشرفت فیزیکی کل راه آهن خاش-ایرانشهر را 60 درصد اعلام کرد و گفت: پیشرفت عملیات زیرسازی در این محدوده نیز 74 درصد است و امروز شاهد آغاز عملیات ریل گذاری آن هستیم.

عباس خطیبی، ریل مورد نیاز برای ساخت این 466 کیلومتر را 70 هزار تن بیان کرد و افزود: تمام ریل مورد نیاز این پروژه تولید ملی هست و کارخانجات داخل کشور تأمین می شود.

وی ادامه داد: هم اکنون تمامی جبهه های کاری در بخش زیرسازی، روسازی و ساختمان در راه آهن چابهار-زاهدان فعال هستند.

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها در خصوص وضعیت اجرایی راه آهن چابهار-زاهدان گفت: در حال حاضر، پیشرفت فیزیکی کل محور 73 درصد، زیرسازی 87 درصد، رو سازی 26 درصد و ساختمان ها 27 درصد است.

خطیبی وضعیت پیشرفت فیزیکی محدوده ایرانشهر- نیکشهر به طول 174 کیلومتر را 60 درصد اعلام و ادامه داد: عملیات اجرایی در محدوده نیکشهر تا چابهار به طول 140 کیلومتر نیز 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و زیرسازی آن نیز به 94 درصد رسیده است.

وی راه آهن چابهار-زاهدان را یکی از اولویت مهم کشور دانست و بیان کرد: توسعه مناطق کم برخوردار شرق کشور، سواحل مکران و بالفعل شدن پتانسیل های معدنی شرق کشور از مزایای این مسیر ریلی در سطح ملی و اتصال ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و شرق روسیه به آب های آزاد، دسترسی افغانستان به آب های آزاد و کشور هندوستان به بندر چابهار از دیگر مزایای آن در سطح بین المللی است.

معاون ساخت و توسعه راه آهن، بنادر و فرودگاه ها این خط ریلی را از نظر حجم عملیات اجرایی یک ابر پروژه اعلام کرد و گفت: حدود 70 میلیون مترمکعب حجم عملیات خاکی این پروژه است و در طول مسیر 27 کیلومتر پل و 17 کیلومتر تونل احداث می شود و برای ساخت آن 91 هزار تن ریل، 1.19 میلیون تن اصله تراورس و 287 دستگاه سوزن بکار می رود.

نظرات

captcha